To tattoo or not to tattoo, that’s the question

To tattoo or not to tattoo, that’s the question

Rapid Estate NYC; 15% salarisverhoging als je het bedrijfslogo laat tattoëren

Onlangs liet ik mijn eerste tatoeage zetten. Voor het zover was heb ik eindeloos zitten nadenken over wat ik wilde, waar ik het wilde en door wie ik de tattoo wilde laten zetten. Om die laatste vraag te beantwoorden vroeg ik iedereen die – in mijn ogen – een mooie tatoeage heeft waar hij/zij deze heeft laten zetten en waarom. Het leverde me hele leuke en mooie verhalen op. Een verhaal was zo bijzonder dat het me niet meer losliet. Een vrolijke, hippe jonge vrouw vertelde me dat het bij haar werkgever vrij gewoon is om het bedrijfslogo te laten tatoeëren. Ik dacht dat ze een grapje maakte, maar het was echt zo verzekerde ze me. Sterker nog, op hun bedrijfsfeesten is regelmatig een tattoo-artiest aanwezig die ter plekke het logo zet. Ik kon me er niets bij voorstellen, maar mijn nieuwsgierigheid was geprikkeld. Dus ging ik op onderzoek uit. En ja, binnen dit bedrijf is het common business om het bedrijfslogo op je arm te hebben. Niet een klein logootje, nee, zo’n beetje formaat onderzetter. Niemand verplicht je ertoe. Alhoewel….. op YouTube staan filmpjes waarop de CEO de tatoeage laat zetten en ook tientallen managers kun je bewonderen met het plaatje op hun arm. Zelfs op de website van het bedrijf is een compleet onderdeel gewijd aan het tatoeëren, zo leerde ik. Het is het ultieme teken dat je “part of the family” bent. Want zo profileert dit bedrijf zich. Het is een cult en daar werken is meer dan een baan, het is een lifestyle. Buiten werktijd ga je samen naar feesten, waarna je naar het appartement gaat dat je veelal deelt met collega’s. Maar wat als je het niet meer leuk vindt? Wat als het gefeest en het delen van woonruimte niet meer bij je past? Wat als? Tja, dat vertelt het verhaal niet. Ik heb niemand gevonden die zich kritisch uitlaat hierover. Natuurlijk zullen deze mensen er zijn, maar ik heb ze tijdens mijn zoektocht niet gevonden. Is dit nou een uniek fenomeen? Nee, dat is het dus niet. Er zijn bedrijven die door middel van tijdelijke tattoos hun bedrijf promoten tijdens events. Deze tattoos zijn vergelijkbaar met de plaatjes die vroeger bij de kauwgum zaten en die je op je arm kon plakken. Of het aanspreekt zal sterk afhangen van de doelgroep waarvoor het product is bestemd, maar het is op zich prima marketing en heeft weinig met groepsdruk te maken. Anders is dat bij Rapid Reality NYC. Dit is een bedrijf in onroerend goed dat haar werknemers een salarisverhoging van 15% geeft wanneer ze het bedrijfslogo laten tatoeëren. Niets tijdelijks, the real deal. Grootte en locatie maakt niet uit. Werknemers kiezen daarom vooral voor een kleine tattoo achter hun oor of op hun enkel, een enkeling uitgezonderd. Inmiddels hebben ruim 40 van de 100 werknemers een tatoeage laten zetten. Waarom dan een substantiële salarisverhoging bieden als je de tattoo niet of amper kunt zien? Ongetwijfeld vanwege het psychologische effect. Het gevoel dat je erbij hoort, dat je deel uitmaakt van iets groters. En dat komt je inzet en prestatie weer ten goede. Best wel slim natuurlijk. Van de werkgever althans. Want een baan bij een andere onderneming in het zelfde werkveld zal er daarna niet meer zo snel voor je in zitten.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *